Najczęstsze pytania i odpowiedzi
Jak zbyć część akcji?
Czy moje akcje przestaną istnieć?
Nie. Akcje nadal będą istnieć, w takiej liczbie, o takiej wartości nominalnej, z takimi uprawnieniami jak dotychczas. Utrata mocy prawnej dotyczy tylko dokumentu akcji (odcinka zbiorowego). Dokumenty te zostaną zastąpione wpisem w rejestrze akcjonariuszy.
Co stanie się z dokumentami akcji (odcinkami zbiorowymi)?
Dokumenty akcji (odcinki zbiorowe) podlegają złożeniu w Spółce, od dnia pierwszego wezwania do składania. MESKO S.A. wyda akcjonariuszowi pokwitowanie złożenia dokumentów (pokwitowanie to będzie miało charakter tylko dowodowy, nie stanowi ono podstawy wykonywania uprawnień i zbywania akcji). Po złożeniu dokumentów Spółka dokona na nich adnotacji o pozbawieniu ich mocy prawnej.
Co to jest rejestr akcjonariuszy i kto go prowadzi?
Rejestr akcjonariuszy to prowadzony w systemie informatycznym wykaz akcjonariuszy MESKO S.A. Od 1 marca 2021 r. zastąpi on księgę akcyjną. Rejestr akcjonariuszy prowadzony jest przez odrębny podmiot, uprawniony do prowadzenia działalności maklerskiej.
Czy księga akcyjna będzie nadal istnieć?
Po 1 marca 2021 r. księga akcyjna przestanie stanowić podstawę wykonywania uprawnień przez akcjonariuszy. Nie będą w niej dokonywane wpisy. Jej rolę przejmie rejestr akcjonariuszy. Księga akcyjna zostanie zamknięta i zachowana jedynie dla celów dowodowych.
W jaki sposób oraz od kiedy i do kiedy najpóźniej mogę złożyć dokumenty akcji (odcinki zbiorowe)?
O miejscu i terminie, od którego dokumenty akcji (odcinki zbiorowe) będą mogły być składane, MESKO S.A. poinformuje 5-krotnie, po raz pierwszy we wrześniu 2020 r. Zawiadomienie to będzie również określać, jakie dane akcjonariusz będzie musiał podać w celu ujawnienia ich w rejestrze akcjonariuszy.
W jaki sposób będę mógł potwierdzić po 1 marca 2021 r., że przysługują mi akcje?
Jeżeli akcjonariusz chce wykonywać uprawnienia z akcji, powinien wystąpić o wydanie tzw. świadectwa rejestrowego. Zgodnie z art. 3286 § 1 k.s.h., na żądanie akcjonariusza albo zastawnika albo użytkownika uprawnionego do wykonywania prawa głosu z akcji podmiot prowadzący rejestr akcjonariuszy wystawia imienne świadectwo rejestrowe (świadectwo rejestrowe).
Co to jest imienne świadectwo rejestrowe?
Świadectwo rejestrowe jest dokumentem legitymacyjnym, które potwierdza uprawnienia wynikające z akcji, które nie mogą być realizowane wyłącznie na podstawie zapisów w rejestrze akcjonariuszy.
Co się stanie, gdy utracę dokument imiennego świadectwa rejestrowego w czasie jego ważności?
W razie utraty lub zniszczenia dokumentu świadectwa rejestrowego przed upływem terminu jego ważności, na żądanie akcjonariusza albo zastawnika albo użytkownika uprawnionego do wykonywania prawa głosu, podmiot prowadzący rejestr akcjonariuszy wystawia nowy dokument świadectwa rejestrowego, po złożeniu przez tę osobę oświadczenia o fakcie i okoliczności zniszczenia lub utraty dokumentu świadectwa rejestrowego (art. 3288 § 5 k.s.h.).
Czy mogę akcje podarować?
Tak. Zobacz odpowiedź na pytanie „Jak będę mógł sprzedać akcje lub je darować?”.
Jak będę mógł sprzedać akcje lub je darować?
Treść aktualizowana na dzień 23-11-2020 r.
Po 1 marca 2021 r. zbycie akcji (sprzedaż, darowizna) będzie oczywiście możliwe. Nadal będzie obowiązywała procedura wskazana w Statucie MESKO S.A.,
Czy będę mógł sprzedać lub darować część akcji?
Oczywiście. Będzie to nawet prostsze niż obecnie, gdyż wobec utraty mocy odcinków zbiorowych nie będzie konieczne dokonywanie wymiany odcinka zbiorowego na dwa lub większą ich liczbę, żeby dokonać częściowego zbycia.
Jak będę mógł wziąć udział w walnym zgromadzeniu?
Zgodnie z art. 406 § 1 k.s.h. uprawnieni z akcji oraz zastawnicy i użytkownicy, którym przysługuje prawo głosu, będą mieć prawo uczestniczenia w walnym zgromadzeniu spółki niebędącej spółką publiczną, jeżeli zostali wpisani do rejestru akcjonariuszy co najmniej na tydzień przed odbyciem walnego zgromadzenia.
Czy współuprawnieni z akcji zostaną wpisani do rejestru akcjonariuszy?
Tak, przewiduje to procedura Biura Maklerskiego Santander Bank Polska S.A.
Co powinni zrobić spadkobiercy akcjonariusza?
W razie śmierci akcjonariusza, spadkobiercy powinni uzyskać prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo poświadczenie dziedziczenia przez notariusza.
Jak będzie wypłacana dywidenda po 1 marca 2021 r.
Dywidenda będzie wypłacana osobom ujawnionym w rejestrze akcjonariuszy w tzw. dniu dywidendy, czyli w dniu przypadającym pomiędzy 5 dniem a 3 miesiącem od dnia powzięcia uchwały walnego zgromadzenia o podziale zysku (dzień ten określa uchwała zwyczajnego walnego zgromadzenia; w braku takiego określenia dniem dywidendy jest 5 dzień przypadający po dniu powzięcia uchwały o podziale zysku).